DI DALAM SUNAH TERDAPAT KEJAYAAN

Melayani :

* Bekam / Cupping / Al - Hijamah
* Iridology
* Mikroscopy darah / analisa darah
* Konsultasi, Terapi herbal

Phone :

* 089679002969

PERKARA-PERKARA YANG PERLU DIKETAHUI DALAM BERBEKAM



Bagi siapa saja yang mau menjadi profesional hijamah ada beberapa faktor yg perlu di perhatikan antara lain sebagai berikut :



1. Perlu Belajar dan mengetahui berbagai penyakit kronik dan ringan

2. Perlu mengetahui fungsi obatan dari sumber alamiah dan juga obatan modern.

3. Harus mengetahui dan mahir melihat penyakit dari tanda-tanda fisik penyakit dan maksud Naturopathy, Iridologi, Tradisioal dan lain-lain.

4. Harus bijak mestabilkan dan mengawal emosi, mental dan memahami kodisi jiwa Pesakit.

5. Mampu memainkan peranan berkomunikasi dengan anggota keluarga pesakit dengan melibatkan musyawarah seluruh anggota keluarga.

6. Mau berkorban dan tidak mengenal lelah dalam merawat pesakit.

7. Ketelitian dalam memeriksa penyakit dan diagnosa yang tepat mengenai penyakit sebelum pesakit dibekam amat dipelukan supaya tidak berlaku perkara yang tidak diingini.

8. Kasus pendarahan yang terlalu banyak dan tanpa henti atau luka yang dalam hingga menjadi cedera. Sekiranya perkara ini berlaku ia menjadi kesalahan si Perawat, yang bisa di dakwa oleh si Pesakit dan anggota keluarganya.

9. Praktik bekam harus melalui pelatihan formal dan praktikal yang mencukupi dari masa ke masa dengan bimbingan dari mereka yang telah berpengalaman.

10. Janganlah sekali-kali membekam, jika diri sendiri belum pernah dibekam

11. Bagi Pemula jangan sekali-kali melakukan bekam tanpa pengawsan dari seorang yang telah ahli.

12. Sebelum melakukan bekam diupayakan untuk pemeriksaan awal yaitu pengukuran tahap glukosa dalam darah dan kencing, tahap tekanan darah, serta denyut nadi pesakit juga selepas dibekam.

13. Obat-obatan yang telah dan sedang dikonsumsi oleh pesakit kronik juga perlu dijelaskan supaya tidak timbul masalah sewaktu dibekam.

14. Kemahiran menggunakan peralatan kedokteran modern.